De afgelopen editie van Retromobile, de belangrijkste oldtimerbeurs van Europa die begin februari in Paris expo plaatsvond bood ondermeer een prachtig overzicht van de evolutie van de auto’s die we “supercars” noemen. Als vertrekpunt in de geschiedenis van de supercar nemen we de Lamborghini Miura die in 1966 de wereld met verstomming sloeg ! Lamborghini ontwierp met de Miura een heel nieuwe categorie wagens die ondanks hun krachtige motor en gestroomlijnde carrosserie niet bedoeld waren om mee te racen. Standhouder Simon Kidston die een groot liefhebber is van deze iconische Lambo had maar liefst 6 exemplaren meegebracht naar Parijs waaronder de unieke Miura Spyder.

Dat Lamborghini een vaste waarde zou worden onder de supercars bleek bij de introductie van de Countach midden jaren 70. De countach zou het tot eind jaren 80 uitzingen al was de puurheid van het originele design tegen dan wel verdwenen. Begin jaren 80 kreeg de ouder wordende Countach concurrentie van eeuwige rivaal Ferrari toen die de 288GTO lanceerde.

De supercar herdefiniëren deed Ferrari pas met de iconische Ferrari F40 eind jaren 80. De F40 kreeg evenwel concurrentie uit onverwachte hoek zo was er de terugkeer van het Franse merk Bugatti dat toen in Italiaanse handen was en die de met 4 turbo’s uitgeruste EB110 helemaal in Italië produceerde. Ook uit het Verenigd koninkrijk kwam er concurrentie in de vorm van de jaguar XJ220 die met een topsnelheid van 347km/h de snelste auto ter wereld was. Maar de alles overtreffende supercar kwam uit het brein van Gordon Murray van het legendarische Formule 1 team McLaren dat met de F1 hun eerste supercar bouwde. En ondertussen had Lamborghini dat ondertussen eigendom van Chrysler was een opvolger voor de Countach met de Diablo.

Wat de Ferrari F40 en de McLaren F1 gemeen hadden was dat ze ook succesvol als racewagen werden ingezet hoewel deze daar nooit voor ontworpen waren. De omgekeerde beweging maakte Mercedes die om te kunnen racen met de Mercedes CLK GTR een beperkt aantal CLK GTR’s voor de weg bouwde. Ferrari moest ondertussen niks meer van dat racen weten maar bouwde met de F50 toch een wagen vol met racewagen technologie.

Waar in de jaren 90 alles een turbo moest hebben keerden we in het nieuwe millennium terug naar de atmosferische krachtbronnen zo klinkt de Porsche Carrera GT hemels met zijn V10. Maserati kwam voor het eerst meespelen in deze categorie met de MC12 die eigenlijk een vermomde Ferrari Enzo was en dus een V12 heeft zoals het een echte Ferrari betaamd. Mercedes en McLaren bundelden hun krachten voor de Mercedes SLR waarvan de “Stirling Moss” de ultieme variant is. Ook Bugatti dat ondertussen in Duitse handen gevallen was kwam zich terug in de debatten mengen met de Bugatti Veyron goed voor 1000pk en een topsnelheid van meer dan 400km/h. Met de Ferrari LaFerrari belanden we in een nieuw supercar tijdperk dat van de Hybride !