Terwijl op het Autosalon in Brussel nieuwe wagens aan de man werden gebracht deden ze tijdens de Interclassics beurs in Maastricht net hetzelfde maar dan met klassieke wagens en aan het grote aantal “sold” bordjes te zien met succes. Deze 25e editie van Interclassics Maastricht kon dan ook rekenen op grote belangstelling met een totaal van 34000 bezoekers goed voor een stijging van 17% ten opzichte van vorig jaar.

Zoals gebruikelijk heeft Interclassics Maastricht een goed uitgewerkt hoofdthema dat vaak een automerk in de kijker zet. Voor deze jubileum editie werd echter gekozen voor een overzicht van de thema’s die de voorbije jaren aan bod kwamen. In 2015 was Jaguar het thema met als absolute topstuk de Jaguar D-type chassis XKD 606 die in 1957 de 24u van Le Mans won en tegenwoordig onderdeel is van de beroemde Louwman Museum collectie. In datzelfde jaar 1957 nam de Porsche 550 Spyder uit de State of Art Classic Porsche collectie deel aan wat de laatste editie van de originele Mille Miglia zou worden. De Fiat 8V kennen we in vele gedaantes, graag geziene gasten op het beter concours d’elegance zo is er de spectaculaire 8V Supersonic van Ghia die vorig jaar deel nam aan het wereldberoemde Pebble Beach concours. De 8V door Vignale die een stuk was dan weer te zien op de recentste editie van het ondertussen hoog aangeschreven Zoute Concours. Zeer herkenbaar zijn de blauwe grand prix wagens van Bugatti

Al even herkenbaar zijn de rode Formule 1 bolides van Ferrari Tijdens het Formule 1 seizoen van 1988 was Gerhard Berger met zijn Ferrari F1 87/88C de enige die een overwinning kon afsnoepen van de anders ongenaakbare McLaren-Honda’s van Prost en Senna. De tentoongestelde 87/88C chassis 100 deed in 1988 dienst als reservewagen.

De jury van de Octane Interclassics Maastricht awards bekroonde de Maserati A6 1500 van de Houtkamp collection tot “Best of show” deze wagen die in 1952 de Mille Miglia reed heeft ondertussen een nieuwe eigenaar gevonden in het Verenigd koninkrijk. Een model dat het merk Maserati hielp overleven tijdens de jaren tachtig is de Maserati Biturbo. Wagens van dit type krijgen daarvoor weinig erkenning en daar is de jury het duidelijk niet mee eens en bekroonde de Maserati Biturbo van het Duitse Springbok Sportwagen als “Best of the 80’s”. De titel van “Best Pre-War” ging naar een van de meest in het oog springende wagens van de beurs, de Jaguar SS1 Airline op de stand van Bloemendaal classics. Deze wagen uit 1935 met een gestroomlijnde carrosserie viel al eerder in de prijzen door het Nederlands Jaguar concours te winnen.

Wagens van een bekende eigenaar wekken altijd extra belangstelling en zeker als die wagen een Ferrari F40 is ! De eerste eigenaar van de F40 op de stand van PrinsClassics was muziek legende David Gilmour, zanger en gitarist van de legendarische rockgroep Pink Floyd. De blauwe Ferrari 250 GTE van Hejstee was lange tijd in het bezit van John Geils de gitarist van de J. Geils band die meeste mensen wel zullen kennen van hun hits “Centerfold” en “Freeze Frame” naast het maken van muziek was Geils voornamelijk bezig met het restaureren van klassieke sportwagens. Walter Wolf is geen naam die we tegenkomen in de muziekgeschiedenis maar wel uit die van de Formule 1. Wolf had gedurende 3 jaar een naar zichzelf vernoemd F1 team waarvoor piloten zoals James Hunt en Keke Rosberg reden. In totaal boekte Walter Wolf racing 3 overwinningen alvorens het team ophield te bestaan in 1979. Walter Wolf had een voorliefde voor de Lamborghini Countach en had verschillende exemplaren van dit model onder andere de door LM Classics tentoongestelde Countach 25 anniversary.

Tot slot nog enkele opvallende wagens zoals de DeTomaso Guara van Speed 8 classics. De Guara was het laatste kunstje van Alejandro De Tomaso en was beschikbaar in Coupe, cabrio en Barchetta van die laatste zijn naar verluid niet meer dan een dozijn exemplaren gebouwd de tentoongestelde Guara is er daar één van. Na vele jaren wachten is de naam Alpine helemaal terug met de nieuwe A110 die op heel veel interesse kon rekenen. Niet enkel de naam maar ook de looks heeft hij van zijn voorganger uit de jaren zestig. Een ander legendarisch Frans merk dat evenwel niet direct op een comeback hoeft te rekenen is Delage dat voor de tweede wereldoorlog succesvolle racewagens en luxe wagens bouwde zoals de Delage D8. De door Lex classics aangeboden Delage D8 cabriolet uit 1930 heeft een door het beroemde Carrosserie Figoni ontworpen koetswerk.