De ondertussen 9de editie van het Zoute concours d’élégance kon ook dit jaar rekenen op een hoogwaardig en gevarieerd deelnemersveld onderverdeeld in 14 categorieën. Naast de traditionele Pre-war, Preservation en Post-war open klasse werden de verjaardagen van luxemerken Bentley en Bugatti in de verf gezet. Niet evident om dit concours een Belgische toets te geven maar met de 24 uren van Francorchamps klasse en de auto’s die ooit in het bezit waren van de Belgische Koninklijke familie lukt dit toch aardig. Niet blind voor de populaire thema’s werd ook aandacht geschonken aan de Hypercars met een eigen klasse. Om al dit moois te kunnen plaatsen lijkt het concours ieder jaar steeds meer terrein in te palmen van de Zoute Royal Golf club waar de bezoekers tegen een ondertussen fors opgelopen ticketprijs al dit moois kunnen aanschouwen terwijl de concours jury zijn werk doet. De Internationale jury onder leiding van concoursdirecteur Philip Kantor van veilinghuis Bonhams en met ondermeer Belgische autosport legende Thierry Boutsen goed voor 3 F1 overwinningen als lid koos wie er naar huis mocht met een klasse overwinning of special award.

I Pre-war

De Pre-war klasse met voornamelijk Duitse wagens zoals twee exemplaren van de BMW 328 en de indrukwekkende Mercedes 540K cabriolet A, deze laatste heeft sinds 1936 nog maar 2 eigenaars gehad en is nog 100% origineel. Afgelopen jaren was deze wagen al te zien op tal van top concours over de hele wereld en dus was het dan ook geen verassing dat deze Mercedes hier zijn klasse won en uiteindelijk ook “Best of show pre-war”. Als enige vertegenwoordiger van Italiaanse wagens in deze Pre-war klasse was er de Alfa Romeo 6c 1750 Gran Sport Zagato een wagen die 3 keer aan de start stond van de Mille Miglia en ook dienst deed als test voertuig voor alternatieve brandstoffen zoals houtskool zonder veel succes. Een Belgische wagen op een Belgisch concours dan kom je al snel bij Minerva terecht zoals hier ook het geval was met de Minerva 30 HP.

III Post-war open

Helaas liet het weer gedurende het Zoute Concours het niet toe om deze wagens in al hun volle glorie tentoon te stellen. Een concours is vaak een te ernstige bedoening moet de Nederlandse eigenaar van een Ferrari Mondial Cabriolet gedacht hebben en besloot daar wat verandering in te brengen door een Paus lookalike mee te brengen naar Knokke dat natuurlijk niet helemaal toevallig want zijn wagen had tijdens het bezoek aan de Ferrari Fabriek in 1988 van Paus Johannes Paulus II de kerkleider rondgereden op het circuit van Fiorano. De naam Henri Chapron doet onmiddellijk denken aan Citroën dat dankzij de door hem ontworpen speciale versies op basis van wagens van het Franse merk. De winnende wagen in deze klasse een Citroen DS 21 Cabriolet rolde in 1966 uit het Chapron atelier in Parijs.

IV Post-war closed

Met 14 deelnemende wagens de populairste klasse van het Zoute concours met enkele traditionele klassiekers zoals de Mercedes 300 SL “Gullwing” winnaar van de” Most Iconic car prize” en een Jaguar E-type 4.2 verkozen tot “Best restored car” maar minder herkenbaar is de BMW Glass 3000 V8 ontworpen door Frua deze fastback blijft uniek gezien BMW deze wagen niet in productie nam. De link naar een andere minder gekende auto is snel gemaakt Pietro Frua was een aantal jaar hoofdontwerper bij Carrozzeria Ghia dat dan weer verantwoordelijk is voor de Ghia 1500 GT maar bekender is deze carrozzeria voor een absoluut topontwerp dat van de “supersonic”. De meeste Supersonic carrosserieën zien we gewoonlijk op een Fiat 8V chassis maar er werden er ook enkele op dat van een Jaguar XK120 gebouwd zoals het tentoongestelde exemplaar dat aan de haal ging met de “Most special & unique bodywork prize”. Winnaar van de “Post-war closed” klasse was de Ferrari 250 GT “Tour de France” die een volledige restauratie heeft ondergaan na een rijk gevuld competitie leven te hebben geleid.

V Post-war preservation

VI Ferrari 166

Met de Ferrari 166 gaan we terug naar het prille begin van het merk uit Maranello. Met Ferrari 166 MM Touring Barchetta chassis 0008M boekte Ferrari enkele van zijn eerste grote internationale successen als fabrikant. In 1949 won Luigi Chinetti met chassis 0008M de eerste naoorlogse Le Mans 24 uren nadat eerder dat jaar Clemente Biondetti er zijn 4de Mille Miglia mee had gewonnen. Deze belangrijke Ferrari was eerder al te zien op toonaangevende concoursen zoals Pebble Beach en Hampton court. Minder bekend is Ferrari 166 Inter Cabriolet Stabilimenti Farina chassis 063s dat lange tijd voorzien was van een Barchetta carrosserie en maar recent terug opgebouwd is naar zijn originele carrosserie door Ferrari Classiche in opdracht van zijn Belgische eigenaar. De derde wagen in deze klasse is de 166 Inter Touring coupe 015S die in 1949 op de Geneva motorshow te zien was. Min of meer voorspelbaar won Ferrari 166 MM Touring Barchetta chassis 0008M niet alleen zijn klasse maar werd ook uitgeroepen tot “Best in show Post-war”

VII Bentley 100 years

Een verjaardag van een prestigieus automerk is als een godsgeschenk voor een concours en dat is voor het Zoute concours niet anders. Het 100 jarig bestaan van het Britse merk Bentley werd op het Zoute concours in de kijker gezet. De ondertussen internationale uitstraling van het Zoute concours zorgde er voor dat Bentley motors een deel van zijn historische vloot naar Knokke stuurde. Ondermeer de oudste nog bestaande Bentley zijnde chassis EXP Nr 2, een 4.5 Litre Blower met Le Mans historie alsook de persoonlijke 8 Litre Bentley van oprichter WO Bentley. Om het sportieve verleden van Bentley nog eens extra in de verf te zetten besloot de VAG groep waar het merk sinds 1998 deel van uitmaakt om een gooi te doen naar winst in de 24 uren van Le Mans iets waar ze in 2003 met de Speed 8 in slaagden 79 jaar na hun eerste overwinning. De “Best in class award” was voor de Bentley 4.5 “Blower” met elegante Gurney Nutting body die ooit eigendom was van de legendarische “Bentley boy” Woolf Barnato die tevens een periode eigenaar was van het merk.

IIX Touring Superleggera Heritage

Als een van de grote namen onder de Italiaanse Carrozzeria’s is Touring uit Milaan verantwoordelijk voor enkele van de meest iconische sportwagens van de grootste merken zoals Ferrari, Maserati, Aston Martin en Alfa Romeo. Op wagens van deze merken zien we dan ook vaak de badge “superleggera” terug dit is een door Touring ontwikkelde manier om een lichtgewicht carrosserie te bouwen. De meest exotische carrosserie is ongetwijfeld het ontwerp van Carlo Anderloni voor de Pegaso Z 102 een unieke wagen die al zijn hele leven prijzen in de wacht sleept en daar in Knokke nog eentje aan toe voegde met de “Prototype award”. De uiteindelijke winnaar van deze klasse was de Maserati 3500 GT Touring spyder maar zo goed als iedere wagen in deze klasse mocht met een award naar huis. De unieke en eerder sobere Alfa Romeo 2000 “Praho” Touring won de “Most Elegant prize” terwijl de “Coup de Coeur award” voor de Ferrari 340 America Touring berlinetta die in 1951 te bewonderen was op het autosalon van Brussel.

IX Touring Superleggera Revival

Net als veel concurrenten kreeg ook Touring het lastig in het sterk veranderde landschap van de autoconstructie waardoor de firma in 1966 de boeken moest neerleggen. 40 jaar later in 2006 blies Roland D’Ieteren nieuw leven in de Touring naam. Tegenwoordig spreken we over Touring Superleggera met aan het hoofd de Belgische ontwerper Louis De Fabribeckers die verantwoordelijk is voor het ontwerp van de op een Maserati GranTurismo gebaseerde Sciàdipersia maar het is de op een Alfa Romeo 8C gebouwde Disco Volante die het meest geslaagde ontwerp is al bekroonde de jury de Berlinetta Lusso die dan weer de techniek gebruikt van een Ferrari F12.

XI Spa-Francorchamps 24 Hours

Tegenwoordig de belangrijkste endurance wedstrijd voor GT wagens maar lange tijd was de 24 uren van Spa-Francorchamps voorbehouden voor wagens uit de Touringcar klasse. Een periode die gekenmerkt is door het gevecht tussen Ford en BMW het is dan ook uit die periode dat de meeste van de tentoongestelde wagens komen met de winnende Ford Capri RS 2600 Group 2 in 1971 en een Ford Mustang 5.0 GT de uitdagers zijn de winnaar van 1976 BMW 3.0 CSL en de BMW 635 CSi waarmee Thierry Boutsen in 1985 aan de start stond. Vreemde eend in de bijt is zonder twijfel de Peugeot 806 waarmee Peugeot België aan de start stond van de 24 uren in 1995 de wagen zag de finish niet maar in 1999 en 2000 won Peugeot wel met de 306 GTI.

In 2001 was de 24 uren van Francorchamps onderdeel van het FIA GT kampioenschap geworden en uit die periode komt de Maserati MC12 GT1 die met 3 overwinningen een van de meest succesvolle wagens uit de geschiedenis van de etmaal race is. In 2008 won landgenoot Eric van de Poele achter het stuur van een MC12 zijn 5de 24 uren van Francorchamps en daarmee is hij recordhouder. Tegenwoordig zien we de tentoongestelde Maserati in het Masters Endurance Legends kampioenschap. Winnaar van de klasse was de Ford Capri 2600 RS terwijl de Maserati MC12 Engineering award in de wacht sleepte.

XII Cars of the Belgian royal family

De Belgische Koninklijke familie heeft dan wel een rijke automobielgeschiedenis helaas worden de leden van de Koninklijke familie tegenwoordig liever niet gezien in exclusieve sportwagens van merken zoals Bugatti of Ferrari laat prins Laurent daarin een uitzondering zijn. Leopold III was duidelijk dé petrolhead van de Koninklijke familie gezien de meeste van de tentoongestelde wagens door hem gekocht werden. De tentoongestelde Bugatti Type 43 was maar een korte periode in het bezit van Koning Leopold III die meerdere Bugatti’s bezat waaronder de bekende Bugatti Type 59 Grand Prix wagen. Na een reeks Bugatti’s volgden na de tweede wereldoorlog een reeks Ferrari’s, Leopold III kocht niet zomaar een Ferrari maar liet die volgens zijn eigen wens bouwen zoals de 2 tentoongestelde exemplaren. Zoals de 330 GTC speciale bestaan maar 5 exemplaren maar de Ferrari 250 Europa GT Vignale is helemaal uniek een wagen met een indrukwekkend palmares op tal van concours wereldwijd en ook op het Zoute concours viel deze wagen in de prijzen

XIII Bugatti 110 years

Een concours zonder Bugatti zou niet compleet zijn, ook op het Zoute concours was het merk uit Molsheim sterk vertegenwoordigd met ondermeer een eigen klasse in het teken van het 110 jarig bestaan. De Bugatti type 35 is zonder twijfel hoe de meeste mensen een klassieke race Bugatti zien. Opmerkelijke deelnemer was de Bugatti type 52, een kinderversie van de type 35 en tegenwoordig een zeer gezocht en prijzig hebbeding. De Bugatti type 57 was hét succesnummer van Bugatti op gebied van performante luxewagens met elegante carrosserieën. Bugatti type 57C chassis 57335 werd lange tijd gebruikt als een soort van demonstratiewagen waardoor tal van bekende Bugatti persoonlijkheden ooit plaats namen achter het stuur van deze eerder sobere Bugatti zoals Robert Benoist, Jean-Pierre Wimille, Jean Bugatti en natuurlijk Ettore Bugatti zelf. Deze belangrijke Bugatti won dan ook zijn klasse, de “Most sensitive restoration prize” werd dan weer gewonnen door de Bugatti type 37 uit 1926.

XIV Hypercars

Ook de populaire Hypercars deden hun intrede op het Zoute Concours ! Het lijkt er soms op of iedere week wel ergens een nieuwe Hypercar gelanceerd wordt ! Vaak verdwijnen die nieuwe Hypercars even snel als ze gekomen zijn maar de tentoongestelde exemplaren op het concours zijn van gereputeerde merken zoals Bugatti maar ook van gekende namen uit het verleden zoals DeTomaso. Pininfarina kennen we vooral als designhuis verantwoordelijk voor talloze Ferrari ontwerpen met de Battista maken ze nu een volledig elektrische Hypercar onder eigen naam. Ook uit Italië en van een al even gekende naam is de Dallara Stradale de eerste sportwagen van de door Gian Paolo Dallara opgerichte racewagenfabrikant. Hoewel de naam Stradale anders doet vermoeden komt deze Dallara het best tot zijn recht op een circuit. De uiteindelijke winnaar van deze klasse is de De Tomaso P72 met zijn retro look doet deze eerder denken aan een Ferrari racewagen uit de jaren 60 maar dan met een carbon chassis en een Ford motor.

XV Special display

Van hypercars tot custom cars, een bonte verzameling die special display klasse. Ook hier is Bugatti sterk aanwezig met een Veyron en een Chiron uit het huidige VAG tijdperk maar ook de EB 110 uit de periode dat Bugatti in handen was van de Italiaan Romano Artioli. De EB 110 is een lange tijd onder de radar gebleven maar deze vooruitstrevende supercar is tegenwoordig een echte klassieker geworden en kon in Knokke op heel wat aandacht rekenen. Maar de absolute publiekslieveling was zonder twijfel de Mercedes CLK GTR van garage Deman. Van deze straatlegale racewagen zijn er maar 20 coupé modellen gemaakt en het tentoongestelde exemplaar is daarvan Nr. 2. Een andere Mercedes genoot duidelijk minder aandacht, de Mercedes W116 S-klasse 450 SEL 6.9 die ooit eigendom was van de Franse zanger Claude François stond er eerder verlaten bij. Naar aanleiding van de 75ste verjaardag van onze nationale autosportlegende Jacky Ickx is de nieuwe Porsche 911 carrera 4S (992) als eerbetoon beschikbaar in Belgian legend edition. Restomods zijn de laatste jaren enorm populair en ook ongebruikelijke wagens ontsnappen niet aan deze trend zoals de Lancia Aurelia “Outlaw 3”. De custom versie van de legendarische Jaguar XK door Justin Hill werd bijzonder gesmaakt door de jury en won dan ook deze Special Display klasse.